Neki od nedostataka koji su uočeni u prethodnom periodu, a koji se direktno ili indirektno tiču načina na koji je regulisana ova oblast u našoj zemlji jesu:
– odsustvo saradnje svih zainteresovanih strana (zaštite prirode, hidrograđevinski sektor, elektroenergetski sektor, šumarstvo i poljoprivreda) u uslovima višenamenskog korišćenja vodenih resursa što je dovelo do izolovanog upravljanja sa negativnim uticajima po riblji fond;
– nedovoljna transparentost korišćenja sredstava od dozvola za privredni i rekreativni ribolov i neadekvatan sistem kontrole tih sredstava;
– postojeći socio – ekonomski uslovi u odnosu na utvrđivanje cena u oblasti rekreativnog i privrednog ribolova;
– problemi u vezi broja izdatih dozvola za rekreativni ribolov u odnosu na kapacitet ribolovnih voda;
– nepreciznost definisanja osnovnih pojmova usled kojih je bilo otežano voditi prekršajne postupke;
– nedovoljan stručni kapacitet korisnika ribarskih područja;
– nepovoljna materijalno – tehnička opremljenost korisnika ribarskih područja;
– odsustvo saradnje među korisnicima ribarskih područja;
– nepostojanje mehanizama komunikacije sa učesnicima u delatnosti (privrednim ribarima i rekreativnim ribolovcima) radi obezbeđenja njihovog učešća u kreiranju i implementaciji politike i njene primene u oblasti zaštite i održivog korišćenja ribljeg fonda.
– nemogućnost Ministarstva da utiče na visinu troškova dozvole za privredni ribolov, imajući u vidu da po važećim zakonskim rešenjima Korisnik samostalno, bez obaveze da pribavi saglasnost resornog ministarstva određuje visinu troškova ove dozvole;
– nepostojanje odredaba zakona koje uređuju oblast koja se odnosi na izuzimanje pojedinih voda iz ribarskih područja
Naime, važeći Zakon o zaštiti i održivom korišćenju ribljeg fonda ne obezbeđuje kontrolu u sistemu korišćenja ribljeg fonda kao komponente biološke raznovrsnosti Republike Srbije, regulisanost uloge pojedinih subjekata u delatnosti koji je doveo do neuravnoteženosti između stepena korišćenja ribe kao prirodnog resursa i ekonomskog razvoja koji nastaje. Takođe, neprimenjivanje načela efikasnosti i održivog korišćenja obnovljivih prirodnih resursa, neadekvatnog planiranja korišćenja ribljeg fonda i odsustvo kontrole i praćenja stope ribolova dovodi u opasnost obnovljivost ribljeg fonda kao prirodnog resursa. Pored toga, napredak u konceptu zaštite prirode, tj. prirodnih resursa sam po sebi, bez nedostatka i disharmonije sa drugim zakonima koji reguliše delatnost korišćenja ribe kao resursa, kao i međunarodne obaveze na zaštiti prirode koje je država preuzela ukazuju na potrebu donošenja novog zakona koji bi taj odnos efikasnije regulisao.
U Predlog zakona ugrađena su dosadašnja iskustva, dopunjena su i poboljšana zakonodavna rešenja. Predlogom zakona koji je danas pred vama, dame i gospodo postižu se sledeći ciljevi:
– podignut je kvalitet Programa upravljanja ribarskim područjem;
– podignut je nivo stručnosti u čuvanju ribarskog područja;
– podignut je nivo stručnosti u upravljanju ribarskim područjem;
– podignut je kvalitet izveštaja o korišćenju ribarskog područja;
– kvalitetnije je definisan izvor finansiranja zaštite i održivog korišćenja ribljeg fonda, kao i uvođenje posebnih računa za sredstva od izdatih dozvola u cilju kontrole namenskog trošenja sredstava;
– definisani su uslovi za izuzimanje ribolovnih voda iz ribarskog područja;
– preciznije i kvalitetnije su definisani uslovi za ustupanje ribarskog područja;
– kvalitetnije i preciznije je definisan način vršenja nadzora u vršenju poverenih poslova od strane AP Vojvodine;
– uvedeni su novi potencijalni subjekti za dodelu ribarskih područja;
– uveden je monitoring kvalitativnog sastava i uzrasne strukture ribljeg fonda u cilju praćenja efekata Programa upravljanja na zaštitu i održivo korišćenje ribljeg fonda;
– uvedena je obavezna saglasnost i kontrola vrednosti dozvola koje nisu bile obuhvaćene postojećim zakonskim odredbama: dozvole za privredni ribolov, kao i dozvole za rekreativni ribolov: dozvole za zaštićena područja, dnevne i višednevne dozvole;
– uvedena je posebna dozvola za rekreativni ribolov za ribarska područja u granicama zaštićenog područja;
– propisano je usklađivanje Programa upravljanja ribarskim područjem sa dr propisima kojima se uređuje zaštita prirode;
– propisana je obaveza definisanja posebnih staništa na ribolovnim vodama kao mesta od značaja za mrest i dr biološke potrebe riba (zimovanje, rast, ishrana, migracija riba) u kojima se zabranjuje svaki vid ribolova i dr aktivnosti;
– detaljnije je propisano razgraničenje u prodaji dozvola između korisnika kroz definisanje jedinica lokakne samouprave u Ugovorima o ustupanju RP;
– kvalitetnije su definisana prava, dužnosti i ovlašćenja inspektora u vršenju nadzora nad radom korisnika ribarskih područja;
– izvršene su izmene zakonskih odredbi koje definišu kazne za prekršaje i privredne prestupe, u smislu povećanja visine novčanih kazni kao važne mere u zaštiti i održivom korišćenju ribljeg fonda;
Pored svega navedenog, ovim zakonskim predlogom su utvrđene i razgraničene nadležnosti organa Republike i autonomne pokrajine koje se odnose na: ustupanje ribarskih područja na korišćenje, davanje saglasnosti na programe upravljanja, utvrđivanje i raspodelu naknade za ustupanje i korišćenje ribarskog područja, kao i naknade za izdavanje dozvola za privredni i rekreativni ribolov. Predloženim rešenjima u ovom zakonu obezbeđuje se odgovornost svih gore navedenih subjekata za zaštitu i održivo korišćenje ribljeg fonda kao obnovljivog prirodnog resursa, s jedne strane i nadležnih organa Republike, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, s druge strane.
Ministar Bogosavljević Bošković je na kraju naglasila i da za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije. Donošenje ovog zakona neće izazvati povećanje troškova u budžetu Republike. Sprovođenje zakona neće uzrokovati povećanje broja zaposlenih i nabavku nove opreme. Povećanje poslova odnosi se na donošenje podzakonskih akata koja proizilaze iz zakona u periodu od godinu dana nakon donošenja zakona što će se svrstati u dužnosti visokostručnih službenika nadležnog Ministarstva.
Poslovi koje u skladu sa Zakonom obavljaju korisnici ribarskih područja i upravljači zaštićenih područja koji su proglasili ribarsko područje u okviru granica zaštićenog područja, finansiraju se od sredstava ostvarenih izdavanjem dozvola za rekreativni i privredni ribolov.
Dozvolite mi da još jednom naglasim da riblji fond Republike Srbije, predstavlja značajan prirodni resurs te kao takav zaslužuje da se maksimalno čuva i štiti, i da u odnosima koji nastaju prilikom korišćenja ribolovnih voda taj interes bude prioritetan, izjavila je Bogosavljević Bošković.
U tom smislu ovaj predlog zakona predstavlja napredak, pre svega jer na celovit način uređuje sistem upravljanja ribljim fondom u skladu sa principom održivog korišćenja. Time se ispunjavaju i zahtevi Evropske unije i načela koja proizilaze iz ratifikovanih međunarodnih ugovora u oblasti zaštite biodiverziteta: Konvencije o biološkoj raznovrsnosti, Konvencije o međunarodnoj trgovini ugroženim vrstama divlje flore i faune, Konvencije o očuvanju evropske divlje flore i faune i prirodnih staništa, Zakona o potvrđivanju konvencije o očuvanju migratornih vrsta divljih životinja, kao i ratifikovanih sporazuma u oblasti ribarstva.
Drugi predlog zakona o koji je ministar obrazlagao je Predlog Zakona o finansiranju i obezbeđenju finansiranja poljoprivredne proizvodnje ili kako je u javnosti poznatiji Zakon o predžetvenom finansiranju. Usvajanjem ovog predloga zakona naša zemlja postaje prva zemlja u regionu i jedna od retkih u svetu koja dobija potpuno zaokružen sistem finansiranja poljoprivredne proizvodnje. Ministarstvo je na izradi ovog zakona radilo skoro tri godine i verujemo da smo sačinili kvalitetan zakonski predlog, koji će olakšati finansiranje u oblasti poljoprivrede.
Kao što smo nedavno imali prilike da vidimo, bujice, poplave, zaštita od voda ne poznaju državne granice. Kao bolna potvrda ovoga došle su nam ovogodišnje katastrofalne poplave koje su pogodile sve zemlje u regionu. Ova dešavanja su nas sve podsetila da moramo blisko da sarađujemo kada je reč o prirodnim nepogodama. Jedan od takvih vidova saradnje jeste upravo saradnja država u slivu reke Save. Okvirni sporazum o slivu reke Save je potpisan od strane država u slivu reke Save 3. decembra 2002. godine. Sporazum koji je stupio na snagu 29. decembra 2004. godine obezbeđuje principe i mehanizme za regionalnu saradnju. Naša država je 2004. godine postala država Strana Okvirnog sporazuma. U skladu sa odredbama ovog sporazuma države su se obavezale da će sačiniti protokole kojima će se urediti posebna pitanja koja se odnose na sliv reke Save, i to: prekogranične uticaje u slivu reke Save; vanredne situacije, zaštitu od poplava i sprečavanje zagađenja voda prouzrokovanog plovidbom.
Protokol o zaštiti od poplava je potpisan 1. juna 2010. godine. Protokol uređuje pitanja održive zaštite od poplava u slivu reke Save, nastalih usled prirodnih pojava kao što su velike vode reka i bujica i barijere formirane nagomilavanjem ledenih santi i veštačkih uticaja kao što su ispuštanje vode iz akumulacija i retenzija, prouzrkovano rušenjem brana ili neodgovarajućim upravljanjem, promene u slivu, rečnim koritima i inundacijama sa ciljem sprečavanja ili ograničavanja opasnosti i smanjivanja ili otklanjanja negativnih posledica od poplava.
Predmet protokola je detaljnije uređivanje pitanja, koja se odnose pre svega na utvrđivanje zajedničkih ciljeva, kriterijuma i mera zaštite od poplava u slivu reke Save vezano za prevenciju, obaveštavanje, mere odgovora, ostvarivanje saradnje, razmenu informacija i drugo.
Sprovođenje protokola će doprineti unapređenju zaštite od štetnog dejstva voda na regionalnom i nacionalnom planu. Protokolom se stvara osnov za upravljanje rizikom od poplava koji se mora obezbediti na nivou sliva reke Save, što je u saglasnosti sa modernim principima i zakonodavstvom Evropske unije, posebno sa Direktivom 2007/60/EZ o proceni i upravljanju rizicima od poplava i Akcionim programom za održivu zaštitu od poplava na slivu reke Dunav.
Obaveze iz Protokola uticaće na obaveze strana da preduzimaju mere na nacionalnom planu koje se odnose na razvoj zakonske regulative, uspostavljanje administrativnih, finansijskih i tehničkih mera za održivu odbranu od poplava, kao i spremnost na reagovanje pri vanrednim situacijama odbrane od poplava. Ovo se pre svega odnosi na obaveze organa vlasti i nosioca aktivnosti, u cilju uspostavljanja preventivnih mera, mera pripravnosti i odgovora u slučaju poplava.
Značaj dobre regionalne saradnje postao je vidljiviji i tokom ovogodišnjih katastrofalnih majskih poplava koje su posebno pogodile sliv reke Save i tokom kojih je uspostavljena komunikacija sa institucijama nadležnim za odbranu od poplava uzvodnih država.
Ne čekajući formalno stupanje na snagu Protokola, Republika Srbija je učestvovala u svim aktivnostima Međunarodne komisije za sliv reke Save, a koje se odnose na početak izrade Plana upravljanja rizikom od poplava za sliv reke Save, razvoj sistema prognoze, upozoravanja i uzbunjivanja na pojavu poplava u slivu reke Save i razvoj platforme za razmenu informacija značajnih za odbranu od poplava. Takođe, smatramo za uspeh zajedničku pripremu predloga projekta „Unapređenje zajedničkih aktivnosti na upravljanju poplavama u slivu reke Save” čija realizacija je započela oktobra ove godine a projekat finansira Investicioni okvir za Zapadni Balkan.
Za vodoprivredu Republike Srbije, najnizvodnije države u slivu reke Save, od velikog značaja je donošenje zakona o potvrđivanju Protokola o zaštiti od poplava uz Okvirni sporazum o slivu reke Save, naročito posle iskustava sa katastrofalnim poplavama iz maja meseca ove godine.
I na kraju, poslednji predlog zakona koji obrazlažemo u ovom predstavljanju je Zakon o potvrđivanju drugog amandmana na ugovor o saradnji između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita (EUMETSAT)
Evropska organizacija za eksploataciju meteoroloških satelita (EUMETSAT) je jedina organizacija ove vrste u Evropi, osnovana 1986. godine sa zadatkom da za potrebe operativnih funkcija nacionalnih hidrometeoroloških službi država-članica obezbeđuje podatke globalnih satelitskih osmatranja vremena i klime. Operativni podaci i produkti EUMETSAT-a uz podatke dobijene iz nacionalnih meteoroloških i hidroloških osmatračkih mreža čine osnovnu komponentu hidrometeorološkog sistema praćenja, prognoziranja, rane najave i upozorenja o meteorološkim, klimatskim i hidrološkim ekstremnim pojavama, nepogodama i katastrofama.
EUMETSAT je organizacija koju čini 30 država punopravnih članica. Bugarska je ove godine postala 30. punopravna članica. Jedina preostala pridružena članica je Republika Srbija.
Ugovor o saradnji između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita (EUMETSAT), Savezna Republika Jugoslavija je potpisala 11. jula 2002. godine. Posle ukidanja Saveznog hidrometeorološkog zavoda (SHMZ) 2003. godine, koji je bio nosilac ovog sporazuma, Republički hidrometeorološki zavod je kao pravni sledbenik preuzeo funkcije Saveznog i nastavio aktivnosti na sprovođenju Ugovora.
Početkom 2009. godine potpisan je Amandman na Ugovor o saradnji između EUMETSAT-a i Savezne Vlade Savezne Republike Jugoslavije, kojim su izvršene neophodne izmene i dopune potpisanog Ugovora. Ugovor je zaključen na pet godina. Potvrđivanjem Ugovora o saradnji i Amandmana na Ugovor, Republika Srbija je postala pridružena članica EUMETSAT-a. U preambuli Ugovora definisan je status “Pridružene članice” kao neposredni korak ka punopravnom članstvu evropskih zemalja u EUMETSAT-u. Zahtevom za produženjem trajanja ugovora na period od tri godine Republika Srbija iskazuje svoju nameru da nastavi saradnju sa EUMETSAT-om kao i spremnost na neophodne napore za buduće pristupanje ovoj organizaciji koje u ovoj fazi nije moguće zbog postojećih ekonomskih i budžetskih ograničenja.
Potrebno je naglasiti da je Republički hidrometeorološki zavod od datuma potpisivanja Ugovora uspostavio dobru saradnju sa EUMETSAT-om i da u svakodnevnom radu koristi mogućnosti koje obezbeđuje članstvo u ovoj organizaciji. Među najznačajnije svakako spada operativna uključenost Republičkog hidrometeorološkog zavoda u EUMETSAT i prijem satelitskih produkata neophodnih za funkcionisanje sistema rane najave i upozorenja na opasne meteorološke i hidrološke pojave. Pomoću tog sistema na raspolaganju su 24 sata na dan, 365 dana u godini satelitski podaci, slike i produkti vezani za vreme i klimu. Satelitski podaci pomažu meteorolozima da detektuju i neprestano prate razvoj opasnih vremenskih pojava i omoguće pravovremenu izradu prognoza i upozorenja za potrebe državnih organa, privrednih, naučno-istraživačkih institucija i najšire javnosti. Na taj način se bitno umanjuje šteta od opasnih vremenskih pojava i štite ljudski životi i imovina. Ove informacije su važne za bezbedan vazduhoplovni saobraćaj, plovidbu, drumski saobraćaj, poljoprivredu, građevinarstvo i druge oblasti. Gruba procena pokazuje da je zahvaljujući satelitskim podacima prognoza za 5 dana unapred poboljšana za oko 20%, a da se isti kvalitet prognoze dobija za 3 dana duži prognostički period.
Danas je nemoguće zamisliti razvijenu hidrometeorološku službu, kakvoj teži naš Republički hidrometeorološki zavod, bez korišćenja satelitskih produkata. Usvojenim Programom meteoroloških i hidroloških razvojno-istraživačkih aktivnosti za period od 2013. do 2017. godine ukupna delatnost Republičkog hidrometeorološkog zavoda kao Nacionalne hidrometeorološke službe Republike Srbije usmerava se prema visokim nivoima performansi u obavljanju stručno-operativnih i razvojno-istraživačkih aktivnosti kao i stvaranju potrebnog institucionalnog okvira za ta dostignuća, vodeći računa o aktuelnim finansijskim okolnostima u kojima Republički hidrometeorološki zavod radi.
Osnovni strateški cilj Republičkog hidrometeorološkog zavoda do 2017. godine je razvijen efikasan i tehničko-tehnološki harmonizovan hidrometeorološki sistem rane najave i upozorenja koji predstavlja integralni deo međunarodnih i evropskih hidrometeoroloških informacionih sistema i osnovnu komponentu nacionalnog sistema zaštite života ljudi i materijalnih dobara od štetnog delovanja meteoroloških i hidroloških elementarnih nepogoda i katastrofa. Ispunjenje navedenih ciljeva moguće je ostvariti između ostalog kroz članstva u svim evropskim infrastrukturnim sistemima među koje spada i EUMETSAT.
Osim pomenutog, članstvo u ovoj evropskoj organizaciji predstavlja strateški interes naše zemlje u procesu integracije u Evropsku uniju. Stoga, smatramo da je neophodno nastaviti članstvo u EUMETSAT-u. Produženje trajanja ugovora se realizuje potvrđivanjem Drugog amandmana na postojeći Ugovor i Ugovor bi bio na snazi do 31. decembra 2017. godine.